خادم المهدی عج

خادم المهدی عج
طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

استبصار دکتر عصام العماد (مستصرین 2)

شنبه, ۲ اسفند ۱۳۹۳، ۰۸:۴۵ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

 

مستبصرین 2

 

علمای اهل سنت شیعه می شوند.

شیعه شدیم

 

دکتر عصام العماد :

 

دکتر عصام العماد، شیعه‌شناس، متخصص در علم رجال و حدیث و تاریخ، مدرس جامعة المصطفی العالمیة ( مدرسه علمیه طلاب خارجی ) و فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های مذاهب عربستان سعودی است. وی که خود زمانی پیرو وهابیت بوده و به مذهب تشیع گرویده است، هم اکنون به تشریح شکل‌گیری فرقه ضاله وهابیت و افشای ماهیت آن مشغول است.

 

عصام العماد، بزرگ‌ترین مشکل دنیای اسلام را فرقه ضاله وهابیت دانسته و با اشاره به این که فتاوای وهابیون ناشی از تاثیرات عناصر اسراییلی در میان آنان است، آن را در راستای متوقف کردن حرکت حزب‌الله لبنان و اخوان المسلمین مصر دانست.

 

دکتر عصام العماد یمنی‌الاصل و ۳۹ ساله است و تحصیلات خود را در دانشگاه‌های عربستان گذرانده و روزی خود در زمره پیروان وهابیت بوده است، او امروز به عنوان یک شیعه‌شناس در ایران به تدریس و تالیف و تبلیغ مکتب حقه جعفری مشغول است،

وی معتقد است که صدور فتوای تکفیری ۳۸ نفر از علمای وهابی عربستان علیه شیعیان چیز غریب و جدیدی نیست؛ چرا که وقتی ما به تاریخ وهابیت از بدو تأسیس آن نگاه می‌کنیم، مشاهده می‌کنیم که وهابیت در بستر تکفیر به وجود آمده و بر طبق آن رشد و حرکت کرده است.

 

العماد می گوید : گمان نمی‌کنم هیچ مذهبی همانند وهابیت در فضای تکفیری تبلور یافته باشد و متاسفانه این‌گونه تندروی آنان ناشی از جهل به معنی تکفیر و خصوصیات آن است. بنده از آن زمان که به ایران آمدم مشغول تالیف کتب و نقد روش وهابیت شدم که یک نمونه از مناظراتم با یکی از مفتی‌های کویتی صورت گرفت که در مجموعه ای با عنوان «الزلزال» چاپ شده و به فارسی نیز ترجمه شده است.

 

ایشان در بخشی از سخنرانی ها و مصاحبه های خویش به مشکلات عدیده موسس وهابیت یعنی محمد بن عبد الوهاب اشاره کرده و می گوید :

 

مشکل اساسی و بزرگ موسس وهابیت انحراف سلوکی نبوده بلکه مشکل فکری بوده است ، وی مشکل دوم محمد عبدالوهاب را انحراف عقیدتی برشمرده و معتقد است که مشکل اساسی و بزرگ وی، مشکل فکری بوده است که نمونه چنین مسأله‌ای درمیان خوارج در زمان امام علی علیه‌السلام وجود داشته است. عبدالوهاب علاوه بر شیعه، اهل تسنن معتدل را نیز مورد هجمه قرار می دهد

 

محمد عبدالوهاب معنای حقیقی و ضوابط اصلی تکفیر را پی نبرده بود؛ بنابراین جمع کثیری از مسلمانان شیعه و سنی را داخل در دایره شرک و تکفیر نمود و این همان خطر بزرگ است. وی هرکس که تابع افکارش نبود را ضد توحید می‌انگاشت.

 

این شخصیت با فکر شخصی خود قواعدی را در زمینه توحید تدوین کرده بود و هر کسی را با این چهارچوب مخالفت یا نقد می‌کرد، کافر می‌شمرد و بر این اساس مشاهده می‌کنیم بزرگان علمی عالم اسلام را رد کرده است؛ مثلا کتاب توحید زمخشری، تفسیر آیات توحید امام فخر رازی و امام ابوحامد غزالی، طبرسی و عسقلانی، ثعلبی و حتی طبری که از علمای بزرگ اهل سنت است، در نظر شیخ محمد عبدالوهاب مصداق کتب مضله است و نویسنده آن کتاب، کافر است.

 

محمد عبدالوهاب یک نوع حساسیتی در مساله توحید داشت و درصدد بود با فکر خودش این مساله را حل کند غافل از اینکه او با کارش نه فقط مشکل در عربستان، بلکه در تمام جوامع اسلامی از اندلس تا ایران و پاکستان و در میان تمام فرق اعم از اشعری،معتزله، سلفیه و شیعه و... ایجاد کرد. وی باعث شد جنبش‌های بزرگ اسلامی به چند دستگی مبدل شوند و از حرکت باز ایستند.

 

آنچه مسلم است، این است که او با عملکردش می‌خواست توحید ساختگی خویش را بر دیگران تحمیل کند، بدون اینکه درک جامعی از آن داشته باشد. او به قدری تعصب داشت که در نامه‌های خویش به دیگران، آنان را مشرک خطاب می‌کرد و می‌گفت (من محمد عبدالوهاب الی المشرکین). وی معتقد بود جان و مال و زنان مخالفش برای طرفدارانش مباح است.

 

دکتر عصام العماد در مورد ماهیت ضد اسلامی وهابیت چنین می گوید :

 

بنده قبل از شیعه شدنم نزد فردی به نام «المدخلی» درس می‌خواندم که نزد این شیخ قریب ۱۰۰ کتاب در لعن و رد بزرگان اسلام اعم از «سید محمد قطب»، «شیخ محمد غزالی»، «آیت‌الله خویی»، «شیخ محمد عبده» و ... وجود داشت. این در حالی است که ما در میان کتب وهابیون کتابی در رد مارکسیست، بودائیسم، بهائیت و تفکرات اسراییلی و آمریکایی نمی‌بینیم. تمام نوشته‌های آنان فقط و فقط علیه مسلمانان است.

 

این محقق و پژوهشگر اسلامی معتقد است که ، حرکت وهابیت در جهت اهداف انگلیس و آمریکا و اسرائیل است نگاه این فرقه، فقط در مورد قبور است و به امور دیگر اهتمامی ندارد ، وهابیون معتقدند زیارت قبور شرک است و انفجار قبوری که در دنیا صورت می‌گیرد ناشی از این تفکر است. حال آن که بنای قبور و اشکال مختلف مقبره را از جمله امور عرفی برشمرد و اضافه کرد: وهابیون چون درک درستی از معارف ندارند امور عرفی را داخل در مفهوم بدعت می‌دانند.

 

وی تعصب شدید وهابیون را یکی از مشکلات بزرگ آنان عنوان کرد و ادامه داد:

 

متاسفانه در تمام دانشگاه‌های عربستان کتاب‌های شیخ محمد عبدالوهاب جزو متون درسی است و از همان ابتدا افکار این شخصیت در وجود دانشجویان مستقر می‌شود لذا به یاد دارم که وقتی در دانشگاه «محمد سعود» درس می‌خواندم قریب هزار رساله دکترا در تکفیر شیعه وجود داشت. این در حالی است که در حوزه‌های علمیه ایرانی ما فتوایی بر تکفیر اهل سنت ندیده‌ام.

 

ایشان در مورد چگونگی شیعه شدنشان چنین می گویند :

 

شیعه شدنم را هدیه‌ آسمانی می دانم ، من در نزد «بن‌باز» در عربستان مشغول تحصیل بودم و با خود در این اندیشه بودم که پس از قرن‌ها ارادات خالصانه نسبت به امام علی و امام حسین علیهما السلام و دیگر امامان بزرگوار، همچنان در قلوب عده‌ای موج می‌زند و کهنه نشده است و از طرف دیگر نقدهای شدید نسبت به امام علی علیه السلام و امام حسین علیه السلام را در مجالس علمی عربستان مشاهده می‌کردم و می‌دیدم ظلم‌های یزد و معاویه توجیه می‌شود ولی به راحتی امامان شیعه نقد می‌شوند. مشاهده می‌کردم در عربستان کتاب‌هایی در دفاع از یزید و... نوشته شده و هیچ‌گونه انتقادی بر آنان وارد نمی شود. بنده مجالسی را مشاهده می‌کردم که به راحتی امام علی علیه السلام را نقد می‌کنند ولی وقتی فضایل امام -که حتی در خود کتاب‌هایشان نیز هست- می‌شنوند، قدرت تحمل ندارند. این‌گونه جریانات باعث شد بر نفسم عتاب کنم و خود را به مطالعه در سیره‌ اهل بیت علیهم السلام وادار نمایم

 

در شبی از شب‌های ماه رمضان پس از نماز تراویح در مجلسی حاضر شدم که امام علی علیه السلام را در قفس اتهام گذاشته بودند و به تمام عملکرد او بدون دلیل اعتراض می‌کردند و او را خلیفه‌ای عنوان می‌کردند که اگر زودتر کشته می‌شد، آمریکای امروز مسلمان می‌گشت. دیدم آنان امام حسین علیه السلام را سبب‌ساز فتنه بزرگ اجتماعی می‌نامیدند لذا پس از این جلسه به شدت به مطالعه و تحقیق در زندگی اهل بیت علیهم السلام روی آوردم اما پس از مطالعات تخصصی، دریافتم که تمام کارهای امام علی علیه السلام بر طبق عقل و منطق بوده است.لذا به این نتیجه رسیدم که سخنان وهابیون تماما توجیهات رکیکه و فاقد منطق است

 

مثلا آنان احادیث فضایل امام علی علیه‌السلام را بی‌اهمیت می‌خواندند ولی نفرین پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در مورد معاویه (خداوند هیچ وقت شکمت را سیر نکند) را از جمله فضایل معاویه می‌دانستند و توجیه می‌کردند مقصود از این حدیث این است که معاویه هیچگاه سیر نشود و بخورد تا سلامتی پیدا کند.

 

عصام العماد می گوید: شیعه شدن من نه فقط به اراده خودم بلکه با کرامت الهی و عنایت آسمانی تحقق پذیرفت و خداوند را با تمام وجود بر این نعمت عظمی شاکرم و از او می‌خواهم مرا به معارف بیشتری هدایت کند.

 

.......وهابیون صحاح را مقدم بر قرآن می‌دانند

 

وهابیون گرچه در گفتار، قرآن را مهم می‌دانند، اما در مقام عمل کتب صحاح سته را بر قرآن مقدم می‌دارند.

 

به گزارش «شیعه نیوز»، دکتر عصام العماد، در نشست‌ شیعه‌پژوهی با عنوان «مبانی وهابیت و موانع جهان اسلام در مقابله با آنها» که 31 اردیبهشت 93 در مرکز تخصصی شیعه‌ شناسی حوزه علمیه قم بر گزارشد، به تبیین راهکارهای مقابله با وهابیت پرداخت.

 

وی خاطرنشان کرد: وهابیت بزرگترین خطر برای دنیای اسلام است، در آثار وهابیون، هیچ کتابی در رد تفکرات مارکسیستی، بودایی، مبارزه با اسرائیل و آمریکا وجود ندارد و تنها هدف آنان مبارزه با اصل اسلام و نابودی مکتب اهل‌بیت‌(علیهم السلام) است.

 

عصام العماد گفت: وهابیت بر پایه دو تفکر خدا در بالای آسمان و شرک دانستن توسل به حضرت محمد(صلی الله علیه واله) بنا نهاده شده که هیچ وهابی‌ای نمی‌تواند این دو اصل را انکار کند.این محقق و پژوهشگر با اشاره به اهمیت علم اصول فقه و مبانی الفاظ در این علم گفت: یکی از مهمترین مشکلات وهابیون این است که معانی علم اصول را به خوبی نخوانده‌اند و اشتباهات آنان در مباحث الفاظ، باعث گمراهی آنان شده است؛ چرا که علم اصول فقه مهم و روشی برای تفسیر و فهم قرآن است و هر مکتبی از علم اصول فقه عقب‌نشینی کند خطرناک است و باعث گمراهی در فهم قرآن مجید می‌شود و خوشبختانه در حوزه قم مراجع و علما به این علم مفید و مهم اهمیت زیادی می‌دهند.

 

این شیعه‌پژوه تاکید کرد: وهابیون گرچه در گفتار، قرآن را مهم می‌دانند، اما در مقام عمل کتب صحاح سته را بر قرآن مقدم می‌دارند و اگر آنان احادیث این کتاب‌ها را بر قرآن عرضه می‌کردند گمراه نمی‌شدند، ولی هیچ‌گاه این کار را انجام نمی‌دهند و این خود باعث فهم غلط آنان از معارف قرآن می‌شود.

 

وی افزود: همواره در طول تاریخ، بزرگان و علمای شیعه و سنی در مسایل اعتقادی به احادیث متواتر رجوع می‌کردند؛ اما متاسفانه وهابیت در مباحث اعتقادی به احادیث آحاد و شاذ رجوع می‌کنند و کسانی که در مباحث اعتقادی به احادیث متواتر رجوع می‌کنند را گمراه می‌کند.

 

لازم به ذکر است که ایشان به دلیل شیعه شدنشان ، هم‌اکنون مانند سایر شیعیان مورد تکفیر وهابیون و سلفیان افراطی است.

  • موافقین ۱ مخالفین ۰
  • ۹۳/۱۲/۰۲
  • ۵۵۴ نمایش
  • خادم المهدی عج

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی